Aktuális információk - második sor
A könyvtár a húsvéti ünnepekre való tekintettel 2024. március 29. és április 1. között zárva tart.
Kellemes ünnepeket kívánunk önöknek!
Nyitó oldali csempék
Tartalom megjelenítő
Az általános történettudományi kutatásban is periférikus témának számított az egyetemtörténet. Ez a hiánypótló monográfia arra tesz kísérletet, hogy interdiszciplináris megközelítésben, a legújabb kutatási eredményeket felhasználva mutassa be az európai egyetemek kialakulásának körülményeit és fejlődésüket a felvilágosodás koráig.
Az egyetemek az egyházak mellett az európai kultúra évszázadokon át létező és meghatározó tényezői, mindig is privilégizált helyzetben működtek.
Az egyetem feladata - Arisztotelész szerint egy hármas célkitűzés teljesítése: 1. a magasabb műveltséghez való hozzáférés, 2. erkölcsi nevelés, 3. a társadalmi szükségletek kielégítése – természetesen az idők során mind tartalmában, mind módszereiben változott. Ezzel együtt már a tartós fennállásuk is bizonyítja, hogy az egyetemek egyben társadalmi stabilitást és folytonosságot biztosító intézmények is. Nyolcszáz éves történetük során mintegy katalizátorként felfogták és szellemi irányzatokká alakították a társadalmi és környezeti hatásokat. Mindenkor meg kellett találniuk az optimális arányt az újítások és a tradíció megőrzése között.
A kötet a témának megfelelően korszakonként és területi elrendezés szerint veszi számba az egyes európai iskolákat, részletesen bemutatja szervezeti felépítésüket, taglalja a professzorokkal szembeni követelményeket és a diákélet jellemzőit. A konkrét személyek példáján keresztül, illetve az esettanulmányok révén közelebb kerülünk az adott kor viszonyaihoz. A könyv végén szakirodalmi és szakkifejezés-jegyzéket találunk és egy érdekes mellékletet, amely az egyetemeket alapításuk időrendjében sorolja fel.
A kiadvány raktári jelzete az OGYK-ban: 904.599