Adhatunk-e jogokat egy mesterséges intelligenciával rendelkező szofternek?
Milyen hatással lehet ránk a robotok térnyerése a mindennapokban?
Időtartam: 45 perc
Javasolt korosztály: 8–12 évesek
Segédanyagok:
Az alábbi képekre kattintva két tanmese tölthető le. Az egyik történet a mesterséges intelligencia térnyerésének pozitív hatásait domborítja ki, a másik pedig annak árnyoldalaira hívja fel a figyelmet. A történetek feldolgozásában irányított kérdések segítenek.
Misi története | Emma története | |
45 perc, 8-12 évesek
Óratervjavaslat:
Készítsenek gondolatfelhőt arról, hogy mi jut a diákok eszébe először a robotokkal és a mesterséges intelligenciával kapcsolatban!
Alkosson az osztályból két csoportot! Mindkét csoport más történetet fog feldolgozni, így más-más szemszögből közelíthetik meg a témát.
A diákok mindkét csoportban először egyénileg olvassák el a kapott történetet, majd közösen válaszolják meg a kérdéseket!
Amennyiben a csoportmunkát hatékonyabbnak találja kisebb létszámban, úgy a nagy csoport megbeszélése előtt érdemes először 3–5 fős csapatokban válaszolni a kérdésekre.
Az azonos témát feldolgozó diákok válasszanak maguk közül egy szónokot, aki elmeséli majd a másik csoportnak, hogy miről olvastak, milyen következtetéseket vontak le a történetből!
A csoportok szónokai ismertetik, miről szólt a történetük. A kérdésekre adott válaszaik alapján elmondják, miért támogatandó vagy ellenzendő a mesterséges intelligencia térnyerése.
A beszámolókat követően válaszoljanak a gyerekek a következőkre:
- Miért volt fontos, hogy mindkét nézőpontot megismerjék?
- Melyik előadót találták meggyőzőbbnek?
- A hallottak alapján támogatnák-e, hogy a mindennapokban nagyobb szerepet kapjanak a robotok?
- Miért döntöttek így? (Az igennel és a nemmel válaszolók közül is hallgassunk meg egy véleményt.)